در سلیمانیه در مدت ۶ ماه، ۵۶ نفر به‌قتل رسیده‌اند

دادگاه سلیمانیه اعلام کرد در ۶ ماه اول سال جاری میلادی ۵۶ قتل روی داده؛ ۴۱ مرد و ۱۵ زن به‌قتل رسیده‌اند.

دفتر حقوق بشر سلیمانیه در راستای برنامه استراتژیک هیئت مستقل حقوق بشر، با حضور ریاست دادگاه تجدید نظر جرائم جزایی سلیمانیه، قضات و روانشناسان اقدام به یک گفتگوی باز درباره افزایش آمار قتل و خودکشی در این منطقه کردند.

در این پانل آمارهای سال ۲۰۲۲ با ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ در استان سلیمانیه مقایسه گردید و در آن آمد: در سال ۲۰۲۲ ۶۳ قتل روی داده که شامل ۴۷ مرد و ۱۶ زن بوده. اما تنها در ۶ ماه اول سال ۲۰۲۳ در سلیمانیه ۵۶ قتل روی داده که ۴۱ مورد آن مرد بوده و ۱۵ موردش زن بوده است.

قاضی صلاح لطیف عضو دادستانی کل سلیمانیه در این پانل اظهار داشت: "بیشتر دلایل خودکشی و کشتن به جنبه اجتماعی مشکلات و بی‌توجهی نهادهای حکومتی مربوطه و نیز جنبه اقتصادی و تاثیرات رسانه‌های دیجیتال و استفاده نادرست از آنها ربط دارد."

نیز به پدیده توافق خانوادگی خارج از چهارچوب قانون و دادگاه و ماندن این رسم در جامعه کوردستان اشاره کرد که سبب شده پرونده‌های قتل و جنایت در دادگاه مختومه شوند و مجرمین با عفو عمومی آزاد شوند.

نیز عمر احمد؛ رئیس دادگاه جرائم جنایی سلیمانیه درباره اقدامات دادگاه سلیمانیه گفت: "رسانه‌ها پیش از دادگاهها به قاتلین دست پیدا می‌کنند و بسیار نامسئولانه با قاتلین برخورد می‌نمایند! به‌نوعی رسانه‌ها نقش دادگاهها را بازی کرده و مجرمین را به مهمانان برنامه‌های خود مبدل می‌کنند. این نیز سبب می‌شود که مجرمین خود را با بهانه‌جویی از دادگاه و مجازات قانونی برهانند. حکومت اقلیم کوردستان باید برای این معضل وارد عمل شود و با رسانه‌های خطاکار برخورد کند."

همچنین روانشناس؛ لقمان سوئدی نیز صحبت کرده و گفت: "جنبه تربیتی خانواده‌ها و جامعه، نقش اساسی در به‌وجود آمدن مشکلات اجتماعی و افزایش آمارهای قتل و خودکشی دارد."